Vissza

A hátfájás típusai, okai és kezelései

Frissítve: 2018 december

Az „évszázad betegségének” is nevezzük. Ha az elérhető tanulmányoknak hihetünk, akkor a lakosság legalább 80%-a fog szenvedni élete során hátfájástól. A „hátfájás” kifejezés olyan problémákat takar magába, mint a krónikus háttájék fájdalmat jelentő lumbágó, az isiász-szindrómától a porckorongsérvig, amelyeknek egyetlen közös jellemzője a gerincből sugárzó fájdalom. A hátfájást tehát különféle okokra vezethető vissza.

A hátfájás típusai

A hátfájás három alapvető csoportba sorolható. A hát felső traktusából vagy a nyak csontjaiból (nyaki gerinc) eredő fájdalomra használt orvosi kifejezés a cervicalgia (centrális vagy lokális nyaki fájdalom). A hát alsó traktusából, pontosabban az ágyéki csigolyák környékéről eredő fájdalomat ágyéki vagy alsó háttájéki fájdalomnak hívjuk. Végül, a hát középső részéből, pontosabban a hátcsigolyák területéből eredő fájdalomat háti vagy közép háttájéki fájdalomnak nevezzük.

A cervicalgia (nyaki fájdalom) a nyaki gerincben keletkező fájdalom, mely gyakran rossz testtartás vagy erős stressz eredménye, és általában pár napon belül elmúlik.

Az alsó háttájéki fájdalom a hát alsó traktusában jelentkezik, és a legkisebb mozgást is jelentősen akadályozza. Legtöbbször hirtelen mozdulat, hosszú ideig végzett mozgások, vagy hosszú ideig ugyanabban a pozícióban való tartózkodás okozza. Ez a hátfájás leggyakoribb oka.

A mellkasi gerinc vagy közép háttájéki fájdalom áll ezen cikk középpontjában, mely a hát középső részétől a tarkóig terjedő traktusból, hátcsigolyák területéről sugárzó fájdalmat jelent. A mellkas bordáit támasztó hátgerinc, kevésbé mozgékony csigolyákból épül fel, így a területükön fellépő bármely probléma fájdalmat és/vagy merev, görcsös állapotot vagy korlátozott mozgást eredményezhet.

A két további, nagyon gyakori fájdalomtípus az alábbiak szerint csoportosítható:

Porckorongsérv (gerincsérv): a csigolyák közötti, a gerinc flexibilitását és rezgéselnyelő képességét biztosító porckorongok egyik gyakori problémája. A porckorong belső, lágy része kitüremkedik, és a kilépő ideggyököket vagy a gerinccsatornában lévő gerincvelőt nyomni kezdi. Ezt porckorongsérvnek nevezzük. A leggyakrabban az ágyéki csigolyákat érinti, melyek minden egyes nap erőteljes használatban vannak.

Isiász-szindróma: Ha a porckorongsérv az ülőideget érinti, akkor a fájdalom szétterjed a láb teljes hosszában, és isiász-szindrómának nevezzük.

A mellkasi gerinc vagy közép háttájéki fájdalom okai

A közép háttájéki fájdalomnak számos oka lehet. Az esetek többségében eséstől, hirtelen mozdulattól vagy hosszú ideig ugyanabban a pozícióban való tartózkodástól alakul ki. A közép háttájéki fájdalom rendszerint fokozatosan jelenik meg. Kialakulásának okai az alábbi csoportokba sorolhatók:

  • Mechanikai: túl hosszú ideig, ugyanabban a pozícióban való tartózkodás
  • Traumatikus: baleset, esés, vagy erős ütődés hatására
  • Reumatológiai: 60. életév betöltését követően
  • Degeneratív: a korral vagy mozgásszegény életmóddal járó problémák (kevés vagy teljesen nélkülözött fizikai aktivitás)
  • Fiziológiai: terhesség, menstruáció vagy menopauza
  • Stressz és a szorongás is okozhat fájdalmat a hátizmokban fellépő fokozott izomfeszesség eredményeként

Mindemellett a középhátfájás lehet kardiovaszkuláris (szív és érrendszeri) problémák, tüdő és egyéb szervi betegségek vagy állapotok (például gerincferdülés) tünete is. Éppen ezért feltétlenül forduljon orvosához, ha huzamosabb ideig érez hátfájást.

A középháttájéki fájdalom kezelése: terápiák és megelőzés

A hátfájás kezelése

Ha nem különleges esetről van szó, akkor a kezelés fájdalomcsillapítók szedését, valamint az izmok erősségét és flexibilitását fokozó testmozgás és tornagyakorlatok végzéséből tevődik össze. Egyéb esetekben a hátfájást elsődleges kiváltó oka alapján kell kezelni. Például ha a fájdalom a csont- és izomrendszer problémáihoz kapcsolódva jelentkezik, akkor csontkovácsolás, fizioterápia vagy masszázsterápia is alkalmazható. Ha a fájdalom kiváltója a stressz, akkor néhány egyszerű légző- vagy relaxációs gyakorlat is segíthet a stressz, és így végül a fájdalom feloldásában. Ha a fájdalom nem múlik és krónikussá válik, akkor az orvos fájdalomcsillapítót írhat fel, bizonyos esetekben pedig injekció kúrát javasol. Ritka esetekben operáció is szükséges lehet.

Ezenkívül léteznek még egyéb gyógyszermentes izomfájdalomcsillapító megoldások is. Az OMRON segít Önnek, a transzkután elektromos idegstimuláció (TENS) technológiát használó fájdalomcsillapító készülékek széles palettájával, az izmokban és ízületekben fellépő fájdalom hatékony csillapításában. A HeatTens ennél is többet nyújt, mivel az optimális hatás érdekében a TENS megoldást hőterápiával kombinálja.

A hátfájás megelőzése: egészséges életmód és testmozgás

Nem súlyos hátfájás esetén néhány egyszerű életmódváltoztató lépés és tornagyakorlat segíthet a nagyobb baj megelőzésében és a fájdalom csillapításában.

Fontos a mozgásszegény életmód kerülése, továbbá, hogy minden nap végezzen valamennyi testmozgást. Az úszás kifejezetten ajánlott a hát egészségének megőrzéséhez, de az erősítésre és nyújtásra kifejezetten alkalmas a jóga és pilates. A hátizmok megerősítése kiemelkedő fontosságú a hátfájás megelőzésében. Összpontosítson a felső háttáji részek erősítésére például fekvőtámaszok végzésével, és javítsa a gerinc flexibilitását olyan gyakorlatokkal, melyek domborítják és homorítják a hátat (például a jógában is ismert macska- és tehénpóz segítségével).

Ugyanolyan fontossággal bír, hogy a mindennapok során végzett aktivitásokat is jó testtartással végezze. Ha valamit fel kell vennie a földről, akkor hajlítsa be térdeit és tartsa egyenesen a hátát. A munkahelyen is figyeljen a megfelelő testtartásra és ne feledkezzen meg a rendszeres testmozgás fontosságáról.


Hivatkozások:

Corinou, M. (2013). Hátfájdalom: melyek az okai? (Mal de dos : d'où viennent les douleurs au dos ?) Elérhető: http://www.passeportsante.net/fr/Maux/Problemes/Fiche.aspx?doc=mal-de-dos

Balagué, F. & Genevay, S. (2013). Fáj a hátam/ isiászom van (J’ai mal au dos / j'ai une sciatique). Elérhető: http://www.planetesante.ch/Symptomes/J-ai-mal-au-dos-j-ai-une-sciatique

Balagué, F. & Genevay, S. (2011). Gyakori derékfájdalmak (akut, sub-akut, krónikus) (Lombalgies communes (aiguës, subaiguës, chroniques)). Elérhető: http://www.planetesante.ch/Maladies/Lombalgies-communes-aigues-subaigues-chroniques

Catalan-Massé, S. (2018). Hátfájdalom: milyen otthoni eszközökkel enyhíthető? (Mal de dos : quelle automédication pour le soulager ?) Elérhető: http://www.doctissimo.fr/html/sante/mag_2000/mag1006/dossier/sa_2570_chacun_traitement.htm